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21. Jahrgang Heft 6 Dezember 2012

Editorial
Pramod Shah und Thomas A. Wichelhaus, Frankfurt/M.


Heike Oberpichler-Schwenk, Stuttgart


Übersicht
Klaus-Friedrich Bodmann, Eberswalde
Stellenwert und Vorteile von Fidaxomicin

Ein starker Anstieg der Inzidenz von Clostridium-difficile-assoziierter Diarrhö ist in den letzten Jahren auch in Deutschland zu beobachten. Trotz sachgerechter Therapie gemäß Expertenempfehlung mit den Standardantibiotika Vancomycin und Metronidazol beeinträchtigen hohe Rückfallraten die Therapieerfolge bei diesen Infektionen, die schwerwiegende nosokomiale Probleme darstellen und erhebliche Kosten im Gesundheitswesen verursachen. Sowohl nach Behandlung mit Metronidazol als auch nach initialer Behandlung mit Vancomycin oral treten bei 20 bis 30 % der zunächst erfolgreich therapierten Patienten Clostridium-difficile-Rezidive (Infektionsrückfälle) auf. Das oral verfügbare Fidaxomicin ist der erste Vertreter einer neuen Wirkstoffgruppe, der makrozyklischen Antibiotika, mit spezifischer bakterizider Wirkung gegen Clostridium difficile. Vorteile liegen im schmalen Wirkspektrum, so dass eine Beeinträchtigung der physiologischen Darmflora deutlich geringer ist als bei den bisher empfohlenen Standardantibiotika. Dies zeigte sich als Vorteil in den klinischen Phase-III-Studien bei insgesamt 1105 CDI-Patienten. Unter einer Therapie mit Fidaxomicin traten signifikant weniger Clostridium-difficile-Rezidive auf, und es konnten signifikant höhere globale Heilungsraten (Heilung ohne Wiederauftreten der Infektion) erzielt werden als unter der Standardtherapie mit Vancomycin.

Schlüsselwörter: Clostridium-difficile-Infektion, Rückfallraten, Vancomycin, Fidaxomicin, Vorteile

Clostridium difficile infections (CDI). Benefits of fidaxomicin

Clostridium difficile infection is a serious diarrheal illness associated with substantial morbidity and mortality. The incidence and severity of C. difficile infection (CDI) are increasing and the rates of death associated with CDI are rising. Patients generally have a response to oral vancomycin or metronidazole; however, the rate of recurrence is high. The decreasing rates of clinical response and especially increased recurrence rates seen in more recent studies are cause for concern. Fidaxomicin is a first in class macrocyclic antibiotic, with higher in vitro activity than vancomycin, by a factor of approximately 8, against clinical isolates of C. difficile. This improved activity, in combination with minimal systemic absorption, high fecal concentrations, and limited activity in vitro and in vivo against components of the normal gut flora, makes fidaxomicin a promising candidate that may provide highly active but more selective therapy for C. difficile infection. In phase 3 non-inferiority studies comparing fidaxomicin with vancomycin in 1,105 patients with C. difficile infection treatment with fidaxomicin was associated with a significantly lower rate of recurrence than was treatment with vancomycin and a correspondingly improved rate of global cure (cure without recurrence). Besides the obvious benefit to the patient, the prevention of recurrence would eliminate the costs of treating additional episodes of C. difficile infection and should reduce the rate of person-to-person transmission.

Key words: Clostridium difficile infection, recurrence, vancomycin, fidaxomicin, superiority

Chemother J 2012;21:140–7.



Kurzmitteilung
K. H. Spitzy, Wien

Blood and Tissue Concentrations as Parameters for Quantitative Chemotherapy.

The determination after high doses of penicillin of tissue concentrations from post-operative wound exudates by Kolb and Jaschek (1974) confirm the experimental results in animals of Chisholm and co-workers (1973) and Weinstein and co-workers (1974). The quotient tissue concentration/blood concentration rises steeply after the second hour with antibiotics such as penicillins which are rapidly eliminated, and is five times as high by the fourth hour. These results and those obtained by a group carrying out investigations between 1955 and 1965 demonstrate that a correlation between the blood level and the concentration at the site of infection will only be possible when more information becomes available. The claim of Naumann (1974) that a concentration corresponding to the MIC of the pathogen which is attained in the middle of the dosage interval (τ/2) can be applied as a parameter for “clinical resistance” is hereby rejected and pronounced dangerous.


* (Nachdruck aus Infection 1974;2(4):218–20 mit freundlicher Genehmigung von Springer-Medizin)



Originalarbeit
Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e. V. Arbeitsgemeinschaft „Resistenz“
Ergebnisse einer überregionalen kooperativen Studie aus dem Jahre 1975

Die „Arbeitsgemeinschaft Resistenz“ der Paul-Ehrlich-Gesellschaft legt die ersten Daten ihrer zweimal jährlich durchgeführten Untersuchung über die Häufigkeit Chemotherapeutika-resistenter Bakterien vor. Es werden die Methoden angegeben und die Fehlermöglichkeiten sowie verschiedene Bewertungsgrenzen diskutiert.

Summary

Sensitivity of Clinical Isolates of Several Enterobacteriaceae, Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus aureus and Streptococcus faecalis to Antibiotics. Results of a Supraregional Collaborative Study of the „Work-Group on Resistance” of the Paul Ehrlich Society for Chemotherapy. The „Work-Group on Resistance” of the Paul Ehrlich Society presents the first series of results of their bi-annual study on the incidence of antibiotic-resistant bacteria. The methods are described, and the possibility of error and the evaluation limits are discussed.


*(Nachdruck aus Infection 1978;6:35–44 mit freundlicher Genehmigung von Springer-Medizin)



Arbeitsgemeinschaft »Resistenz« in der Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e.V., M. Kresken1, B. Wiedemann2

Antibiotikaresistente Bakterien sind inzwischen weltweit verbreitet. Epidemiologische Untersuchungen sind notwendig, um der Ausbreitung resistenter Bakterienstämme erfolgreich zu begegnen. Multicenterstudien wie die der Arbeitsgemeinschaft »Resistenz« in der PAUL-EHRLICH-Gesellschaft liefern dem medizinischen Wissenschaftler eine Vielzahl von wertvollen Informationen. Voraussetzungen hierfür sind die Anwendung geeigneter Methoden und eine kritische Auswertung, um Interpretationsfehler zu vermeiden. Zwischen 1975 und 1984 wurden von der Arbeitsgemeinschaft etwa 35 000 Bakterienstämme, die in 20 bis 30 mikrobiologischen Laboratorien der Bundesrepublik Deutschland, Berlin (West), Österreich und der Schweiz gesammelt wurden, gegenüber verschiedenen Chemotherapeutika geprüft. Bei keiner der untersuchten Bakterienarten war eine Zunahme resistenter Bakterienstämme zu beobachten. Im Gegenteil, bei Staphylococcus aureus war eine geringfügige und bei Klebsiella spp. sogar eine starke Abnahme resistenter Bakterienstämme zu beobachten. Die regionale Häufigkeit resistenter Bakterienstämme einer Spezies kann von der überregionalen Häufigkeit signifikant verschieden sein. Für epidemiologische Untersuchungen ist die Häufigkeit von bestimmten Resistenzmustern zumeist von größerem Interesse als die Häufigkeit einzelner Resistenzmuster. Die Ergebnisse dieser Studie zeigen, dass etwa 30 % der E.-coli-Stämme gegen die Kombination Streptomycin/Sulfonamid resistent sind.

Epidemiology of Drug Resistance in Bacteria

Drug resistance in bacteria is spreading all over the world. In order to cope with this problem epidemiological studies on drug resistance are necessary. Multicenter studies like that of the study group »Resistenz« in the Paul-Ehrlich-Society give a variety of valuable information to medical science. But one has to consider the prerequisites necessary in respect to the methods employed. A critical evaluation is necessary in order to avoid mistakes of interpretation. We tested about 35,000 bacterial isolates randomly collected in 20–30 microbiological laboratories in the Federal Republic of Germany, Berlin (West), Austria and Switzerland, between 1975 and 1984. None of the bacterial species tested showed an increase in the incidence of resistant strains during the period. A slight decrease in the percentage of resistant strains to some antibiotics was observed with Staphylococcus aureus. Klebsiella spp. showed a significant decrease in this respect. However, in some places the amount of resistant strains was significantly different from the overall resistance.

In epidemiological terms the prevalence of a special resistance pattern is much more interesting than the percentage of single resistance markers. From these data the combination of markers is obvious, for example the streptomycin/sulfonamide resistance which is present in about 30 % of all E. coli strains.

Key words: Epidemiologie, Resistenz, Resistenzentwicklung, Antibiotika, Paul-Ehrlich-Gesellschaft, Multicenterstudie


*(Nachdruck aus ZAC Zeitschrift für antimikrobielle antineoplastische Chemotherapie 1987;5:39–52 mit freundlicher Genehmigung des Futuramed Verlags, Grünwald)



Zur Diskussion
Für die Autoren*: Mathias W. Pletz, Jena, Santiago Ewig, Bochum und Gert Höffken, Dresden
zum Beitrag „Empfehlungen der Sächsischen Impfkommission zur Impfung Erwachsener mit Pneumokokken-Konjugatimpfstoffen“ von Dietmar Beier, Chemnitz


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