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18. Jahrgang Heft 4 August 2009

Übersichten
Doris Hillemann, Sabine Rüsch-Gerdes und Ulf Greinert, Borstel
MDR- und XDR-Tuberkulose

Mycobacterium-tuberculosis-Stämme, die gegenüber einer zunehmenden Zahl von Antibiotika Resistenzen aufweisen, sind weltweit ein wachsendes Problem in der Bekämpfung der Tuberkulose (TB). In den letzten zwei Jahrzehnten war es vor allem die multiresistente (MDR) Tuberkulose, definiert als Resistenz gegenüber mindestens Isoniazid (INH) und Rifampicin (RMP). Die Behandlung von MDR-TB erfordert den Einsatz von sogenannten Zweitrang- (oder auch „Second-Line“-) Medikamenten (SLDs), die weniger effektiv, mit mehr Nebenwirkungen behaftet und auch teurer sind als Erstrang- („First-Line“-) Medikamente. Die neueste Entwicklung ist das Auftreten von extensiv-resistenter TB (XDR-TB), die als spezielle Form der MDR-TB definiert ist, mit zusätzlichen Resistenzen gegenüber den Fluorchinolonen und mindestens einem der injizierbaren Medikamente, die in der TB-Therapie verwendet werden: Amikacin, Kanamycin oder Capreomycin. Patienten mit XDR-TB haben weniger Heilungschancen aufgrund begrenzter Therapieoptionen und sind über längere Zeiten infektiös. Hohe HIV-Koinfektionsraten und überforderte Gesundheitssysteme haben zur Entstehung von XDR-TB beigetragen. Um ein weiteres Fortschreiten der MDR- und der nahezu unbehandelbaren XDR-TB zu verhindern, sind Verbesserungen in der Überwachung der TB, Ausweitung der Laborkapazitäten zur schnelleren Detektion der resistenten Stämme und bessere Infektions- und Therapiekontrollen notwendig.

Schlüsselwörter: Multiresistente TB, extensiv-resistente TB, Tuberkulosebakterien, HIV-Koinfektion

Epidemiology and therapy of multiple drug-resistant tuberculosis

Mycobacterium tuberculosis strains that are resistant to an increasing number of drugs are becoming a threat to public health worldwide. In the last two decades, multidrug-resistant (MDR) tuberculosis (TB), defined as resistance to at least isoniazid (INH) and rifampin (RMP), emerged as a worldwide challenge to combat TB. MDR-TB treatment requires the use of second-line drugs (SLDs) that are less effective, more toxic, and more expensive than first-line drugs. The most recent development is the upcoming of extensively drug-resistant tuberculosis (XDR-TB) which is defined as a special form of MDR-TB with additional resistance to fluoroquinolones and at least one of the injectable drugs used in tuberculosis treatment: amikacin, kanamycin and capreomycin. Patients with XDR-TB have poor outcomes, prolonged infectious periods and limited treatment options. High HIV-co-infection rates and overburdened public-health systems have contributed to the emergence of XDR-TB. To prevent an increase of MDR- and untreatable XDR-TB, improvements in TB surveillance, increased laboratory capacity for rapid detection of drug-resistant strains, and better infection and therapy control are needed.

Keywords: Multi-resistant, extensively resistant, tuberculosis bacteria, HIV co-infection

Chemother J 2009;18:119–25.



Cordula Lebert, Günther Scherbel, Nürnberg, und Arne C. Rodloff, Leipzig

Echinocandine sind eine antimykotische Substanzklasse mit einem neuartigen Wirkungsmechanismus. Sie inhibieren die Synthese von Beta-1,3-D-Glucan, einem wichtigen Baustein der Zellwand vieler opportunistischer Pilze. Derzeit sind mit Anidulafungin, Caspofungin und Micafungin drei Vertreter in Deutschland zugelassen. In der vorliegenden Arbeit sollen pharmakokinetische und pharmakodynamische Charakteristika, Wirkungsspektrum, Verträglichkeit und klinische Wirksamkeit dieser Substanzen gegenübergestellt werden.

Schlüsselwörter: Echinocandine, Anidulafungin, Caspofungin, Micafungin, Pharmakokinetik, Pharmakodynamik, Wirkspektren, Wirksamkeit, Pilzinfektionen, Candida, Aspergillus

Echinocandins

Echinocandins are a new class of antifungal substances with a novel mode of action. They act by inhibiting the synthesis of b-1,3-D-glucan, a major structural cell wall polymer of many opportunistic fungi. At present three echinocandins – anidulafungin, caspofungin and micafungin – have been approved in Germany. This article will explore the differences and similarities of pharmacokinetic and pharmacodynmic parameters, the spectrum of activity against fungal pathogens, the clinical efficacy and adverse drug effects.

Keywords: Echinocandins, anidulafungin, caspofungin, micafungin, pharmacokinetics, pharmacodynamics, efficacy, fungal infections, Candida, Aspergillus

Chemother J 2009;18:126–37.



Originalarbeit
Erika Kocsis, Budapest, Heimo Lagler*, Vienna, Natasa Pesti, Budapest, Karin Stich, Vienna, Katalin Kristóf, Budapest, Wolfgang Graninger, Vienna, and Ferenc Rozgonyi, Budapest

Objectives: The aim of this study was to detect the presence of genes responsible for cytotoxins in Staphylococcus aureus strains isolated from invasive infections using polymerase chain reaction (PCR). Methods: The isolation and identification of the strains were done by classical microbiological methods. Those strains phenotypically proved to be S. aureus, genetically were confirmed by the detection of the genes encoding 23S rRNA and the thermostabile endonuclease (nucA). The strains were classified according to the presence of the mecA gene responsible for the methicillin resistance into methicillin-resistant (MRSA) and methicillin-sensitive (MSSA) S. aureus. We examined 110 MRSA and 94 MSSA strains. The genes responsible for the cell cytotoxicity were detected by simplex or multiplex PCR. The genetic heterogenicity of the strains was examined by pulsed field gel-electrophoresis (PFGE). Results: The Panton-Valentine leukocidin gene (lukS-PV-lukF-PV) was found only in MSSA strains in 4 %. The genes of the α- and δ-haemolysins (hla, hld) were carried by both groups in 100 %. The hlb gene encoding the β-haemolysin was found in 33 % in MRSA strains, while in 52 % in MSSA strains (p < 0.05). The γ-haemolysin gene (hlg) was carried in high percentage, 88 % in MRSA strains, while in 68 % in MSSA strains (p < 0.05). The γ-haemolysin variant gene (hlgv) was found in 100 % in MRSA strains and in 84 % in MSSA strains (p < 0.05). Conclusions: Significant differences were detected between methicillin-sensitive and methicillin-resistant S. aureus strains in the frequency of cytotoxin genes.

Keywords: Virulence factors, cytotoxins, methicillin-resistant Staphylococcus aureus, methicillin-sensitive S. aureus

Chemother J 2009;18:138–41.



Zur Diskussion
Michael Kresken, Rheinbach, Gert Höffken, Dresden, und Pramod M. Shah, Frankfurt/M.

Ceftobiprol ist das erste einer Reihe von neuartigen Cephalosporinen mit Wirksamkeit gegen Methicillin-(Oxacillin-)resistente Staphylococcus aureus (MRSA). In dieser Beziehung unterscheiden sich die „neuen Cephalsporine“ von den bisherigen Cephalosporinen. Aus diesem Grund sollte eine weitere Gruppe hinzugefügt werden – die Gruppe der Cephalosporine mit Aktivität gegen Methicillin-resistente Staphylokokken.

Schlüsselwörter: Ceftobiprol, Cephalosporine, Gruppeneinteilung

Parenteral cephalosporins, reasons for a new group

Ceftobiprole is the first of a series of novel cephalosporins exhibiting activity against methicillin- (oxacillin) resistant Staphylococcus aureus (MRSA). In this respect, the „new cephalosporins“ are different from the present cephalosporins. For this reason, a further group should be added – the group of cephalosporins with activity against methicillin-resistant staphylococci.

Keywords: Ceftobiprole, cephalosporins, grouping

Chemother J 2009;18:142–4.



Pramod M. Shah, Frankfurt/M., Michael Kresken, Rheinbach, und Gert Höffken, Dresden

1993 wurde von PEG vorgeschlagen, die Cephalosporine in Gruppen statt in Generationen einzuteilen. Diese Einteilung wurde 1999 und 2004 modifiziert. Die Einführung von Ceftobiprol wird zum Anlass genommen, die bisherige Einteilung zu überarbeiten, unter Berücksichtigung international üblicher Einteilungen in Generationen.

Schlüsselwörter: Antibiotika, Cephalosporine, Gruppeneinteilung

Suggestion for a new classification of parenteral cephalosporins

In 1993 Paul-Ehrlich-Society suggested that parenteral cephalosporins be classified in groups rather than in generations. This classification was modified in 1999 and 2004. Introduction of ceftobiprole gives an opportunity of modifying the latest classification taking into account international classifications in generations.

Keywords: Antibiotics, classification, cephalosporins

Chemother J 2009;18:145–6.



Leserbrief

Lode H, Kresken M. Chemother J 2009;18:13–6.